ХИТ ПОЧИВКИ в ГЪРЦИЯ
ПРОМО оферти от 76 лв. до 139 лв.
ПРОМО оферти от 159 лв. до 375 лв.
СЕПТЕМВРИЙСКИ ПРАЗНИЦИ
Автобусни екскурзии
Самолетни екскурзии
Почивки Турция
Почивки Италия
Почивки Египет
Почивки Тунис и Мароко
Подаръчни ваучери

Загреб - най-прекият път да преминете от Долният в Горният град

С течение на годините фуникульора в Загреб се е превърнал в негов очарователен символ, изключително свиден и скъп за всеки местен жител. Двата сини вагона определено го правят сред най-известните забележителности на този град. Много определения се прилагат към него: най-старият, най-краткия, най-безопасният...
Построяването на това модерно за онези времена съоръжение е персонална и изключително иновативна идея и инвестиция на г-н Клайн. Този проект му хрумва след детайлно проучване и анализи – дълго време стоял и наблюдавал движението на пешеходци между Горният и Долният град, като изчислявал съответно и броя на минувачите по различни улици, свързващи двата града. Както той предсказал, а и изчисленията потвърдили – улица Bregovita се оказала най-честата връзка и затова той решил да построи въжен линия точно там. Разрешителното за строеж е издадено само за два дни. Това не означава, че не са се появили веднага хора, които да се противопоставят на идеята. Точно обратното, много хора мислели, че това е един голям и ненужен проект, който би могъл сериозно да наруши функциите на града. Това не е никак странно, като се има предвид, че в тези времена, единствените превозни средства, които можели да се видят по улиците на Загреб били конски впрягове.
Строителството не преминава, както е планирано, и проблемите ескалират при първата пробна експлоатация, когато аварията, която се случва /първата и последната/ и впоследствие нейното отстраняване прави Загребския фуникульор един от най-безопасните обществени пътнически превозни средства някога. Официално линията е открита през 1890 г., но чак 3 години по-късно е отворена за масовият потребител. Фуникольорът не винаги е бил толкова удобен, както днес. Задвижван от парен двигател, често се е случвало да не работи поради технически неизправности. Наред с другото, постоянен проблем съществувал с дървените зъбни колела, произвеждани в Унгария, които не били никак устойчиви. Имало и много моменти, когато пътниците буквално се налагало да бутат залепените вагони, за да могат да продължат. От там дошъл и смешния псевдоним „Zapinjaca”, нещо като „Запъващият се” , което пък от своя страна се римува с хърватската дума за въжен „Uspinjaca”- нарицателно, използвано и до днес.
В първите години, вагоните били разделени на три части и имали съответно три класи. Предните части с по-добър изглед били запазени само за видни и изтъкнати граждани, средната част за обикновените хора, а задната – за простолюдието.
На 40-ия рожден ден на влакчето, грижите за него били поети от градската управа, точно както било планирано в споразумението между град Загреб и находчивият г-н Клайн. Парния двигател бил заменен с електрически такъв, съоръжението преминава основен ремонт, при който всичко е внимателно реставрирано с няколко малки модификации, като целта била да се запази голяма част от първоначалния му вид и технически характеристики и това е причината, поради която„Zapinjaca” е смятан за част от културното наследство на града.
Преимуществата – освен, че е най-старият обществен транспорт в Загреб - появява се една година преди трамваите теглени с конски впрягове и много преди да се появи първата частна моторна кола в града, той е и изключително безопасен. Трасето е с дължина само 66 метра и поради това е най-кратката обществена въжена линия в света. Не е най-бързия - това е сигурно! Дори и „куцо” пиле, както казват местните е три пъти по-бързо от това любимо и близко до сърцето на всички загребчани превозно средство. Но пък е една от най-интересните атракции на Загреб, която ще Ви накара да се пренесете повече от век назад и да се почувствате един от благородниците на този аристократичен град, докато се наслаждавате на невероятната гледка от първа класа!
Преимуществата – освен, че е най-старият обществен транспорт в Загреб - появява се една година преди трамваите теглени с конски впрягове и много преди да се появи първата частна моторна кола в града, той е и изключително безопасен. Трасето е с дължина само 66 метра и поради това е най-кратката обществена въжена линия в света. Не е най-бързия - това е сигурно! Дори и „куцо” пиле, както казват местните е три пъти по-бързо от това любимо и близко до сърцето на всички загребчани превозно средство. Но пък е една от най-интересните атракции на Загреб, която ще Ви накара да се пренесете повече от век назад и да се почувствате един от благородниците на този аристократичен град, докато се наслаждавате на невероятната гледка от първа класа!
За информация:


02/ 951 6948



Made by: TaraSoft
Загреб - най-прекият път да преминете от Долният в Горният град